Positief leren motiveren

Motivatie is wat je nodig hebt om iets te veranderen, te bereiken of vol te houden. Je kunt het vergelijken met de brandstof van een auto. Ook al ben je goed voorbereid met een auto, GPS en met je rijbewijs: zonder brandstof kom je nergens.

Regelmatig hoor ik: je kunt jezelf motiveren, maar een ander niet. Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt iemand (gelukkig) meestal niet dwingen om iets te doen wat hij niet wil doen. Maar je kunt iemand wel ondersteunen. 

Motivatie is de brandstof die je nodig hebt bij verandering. Zo zo ik het, en in dit filmpje leg ik je dat graag uit. 

Begeleiders en agogen besteden een groot deel van hun werktijd aan motiveren. Dat geldt ook voor therapeuten en artsen. En dan bedoel ik ook echt een groot deel. De gemiddelde werknemer besteedt al 40% van zijn werktijd aan het overtuigen, beïnvloeden of overhalen van anderen. Voor zorgverleners ligt dat percentage waarschijnlijk nog een stuk hoger.

 Beïnvloeden, stimuleren en motiveren is ESSENTIEEL in de dagelijkse zorg.

Als zorgverlener ben je dus heel veel met motiveren bezig. En het lukt je vaak ook wel om verandering te ondersteunen, maar stel je eens voor hoe het zou zijn als je nog veel beter in motiveren zou zijn? Wat zou dit voor invloed hebben op jouw cliënt en op het resultaat van jouw werk?

Regelmatig heb ik cursisten die aan het begin van een training stellen dat motiveren hard werken is. Motiveren voelt voor hen als sleuren en trekken, terwijl de cliënt niet altijd in beweging lijkt te komen.

Vrijwel alle cursisten kijken hier na afloop van een training heel anders naar. Door kennis over verandering en motivatie slim in te zetten, krijg je jouw cliënt of een team veel eenvoudiger in beweging. Je kunt dit doen op een manier die jou weinig energie kost en die jullie onderlinge relatie versterkt.

Deze manier van motiveren noem ik positief motiveren. Positief voor je cliënt of het team, positief voor jou en positief voor jullie interactie of samenwerking.

Brenda de Jong

Veel van mijn cliënten hebben klachten als gevolg van bepaalde, ongezonde gewoontes. Ze gingen vaak vol enthousiasme een veranderproces in, maar regelmatig raakte ik ze halverwege kwijt. In Mariëlles training heb technieken geleerd waarmee je een cliënt zijn eigen motivator kunt laten zijn en hem zijn eigen doelen kunt laten formuleren. Zonder dat ik op het puntje van mijn stoel hoef te zitten.


Je motivatievaardigheden verder ontwikkelen kan je veel opleveren. Je vergroot niet alleen je effectiviteit, maar je zult ook met meer plezier en energie werken.

En onthoud: een enthousiaste, vitale zorgverlener is de beste zorgverlener voor haar of zijn cliënten!

Judith Dijkstra-Waal

Sinds de training bij Mariëlle voel ik me zekerder. Ik kan makkelijker het gevoel loslaten dat ik verantwoordelijk ben voor de problemen van mijn cliënten. Ik ben me bewuster van mijn eigen inbreng en invloed (positief en negatief).


Vergeet ook niet wat het je kan opleveren als je beter in staat bent om collega’s te motiveren. Als je de begeleiders van een team of je eigen collega’s ‘mee’ krijgt in een aanpak of behandelplan, wordt het veel eenvoudiger om het beste voor de cliënten te bereiken. 

Tip voor teamleiders en managers: misschien wil je een stapje verdergaan en ben je voor een team of misschien wel voor een hele instelling op zoek naar meer dan alleen motiverende vaardigheden. Dan is de LeefstijlScan interessant.

Dit is een werkwijze om op een positieve en gestructureerde manier te werken aan meer bewegen en gezonde keuzes van cliënten. Zónder overbodige regels, nieuwe procedures en afspraken die snel vergeten worden...

Deze aanpak is uniek, omdat de LeefstijlScan zich focust op de mogelijkheden en mindset van zorgverleners (en dus niet draait om de cliënten). De methode leert zorgverleners cliënten op een positieve manier, zonder extra tijd en kosten, te stimuleren tot meer bewegen en gezonde keuzes.

Al mijn trainingen draaien om kennis over motiveren en veranderen. Je leert wat werkt en wat niet werkt. Dat scheelt je enorm veel energie en houdt de relatie met de ander goed.

Je leert hoe je makkelijker in de coachende rol kan stappen, zodat jij niet meer degene bent die het hardst aan het werk is. Je leert op je handen te gaan zitten. Het zal je verrassen hoeveel makkelijker je werk wordt!

Ik geef je in mijn trainingen handvatten mee uit de positieve psychologie. Deze zorgen ervoor zorgen dat je tot échte verandering komt.

Saakje Mulder

Mariëlle heeft goed inzicht in wat mensen beweegt en niet beweegt. Ze sluit daar in haar oplossingen naadloos op aan. Ze denkt stevig mee. Een belangrijke kracht van Mariëlle is het op een praktische manier verbinden van wetenschap en praktijk.


Twijfel je? Neem contact op!

Regelmatig spreek ik mensen die ergens tegenaan lopen en voelen dat dit te maken heeft met motiveren en veranderen. Ze weten alleen nog niet wat ze zoeken in een training.

Herken jij dat? Aarzel niet, maar neem contact met me op. Ik kan je helpen om helder te krijgen wat het probleem is. Ook kunnen we bespreken of ik mogelijk iets voor je kan betekenen.

Neem contact op via marielle@vitalezorgverlener.nl of via 06 – 15 217 661.

Marieke Klaaysen

Mariëlle heeft een theoretisch goed onderbouwd, motiverend verhaal. Hierdoor krijg je inzicht in het proces van gedragsverandering. Mariëlle geeft sprekende voorbeelden en neemt mensen mee in de wereld van gedrag en overtuigingen. Ze kan heel helder uitleggen waarom sommige mensen niet of te weinig bewegen en wat er allemaal bij komt kijken om dat gedrag te veranderen.