Hij gooit het ziekenhuislaken van zich af. Hij kijkt onrustig om zich heen, frommelt zijn shirt omhoog en begint de kabeltjes van de hartbewaking los te maken. ‘We gaan toch? Hoe zit dat met betalen hier?’

Hij heeft een bypass gekregen. Operatie geslaagd. De patiënt is alleen nogal in de war.

De verpleegkundige is geweldig. Ongetwijfeld is hij goed in zijn medisch handelen, reanimeren, wondverzorging en wat al niet meer. Maar het enige wat nu belangrijk is, is zijn vaardigheid om te verbinding te maken met deze man. Om te observeren maar vooral aan te sluiten, contact te maken en aan te voelen.

Vaardigheden van een zorgverlener

motiveren Wat geldt dat voor veel beroepen! Hoeveel procent van het (behandel)resultaat zal afhangen van dit soort vaardigheden van een zorgverlener?

  • Een fysiotherapeut kan heel goed zijn in zijn vak. Maar pas als hij een cliënt weet te motiveren om thuis te oefenen, zal het resultaat van zijn behandeling optimaal zijn.
  • Een arts kan de beste behandeling voorstellen. Maar past als haar patiënt de medicatie ook echt inneemt, zal dit tot resultaten leiden.
  • De projectleider kan een perfect projectplan maken. Maar pas als hij zowel locaties als management ‘mee’ krijgt kan dit leiden tot een behalen van de doelen.

Een aangeboren talent of een aan te leren vaardigheid?

Vaak denken mensen dat het hier om talenten gaat. ‘Je moet er gevoel voor hebben’. Of: ‘Dat komt pas met jaren ervaring’.

Ik zie het als vaardigheid. Aansluiten, motiveren, beïnvloeden en enthousiasmeren: het zijn gewoon vaardigheden. Aan te leren, in te trainen, te verbeteren.

Vallen, opstaan en weer verder gaan

Natuurlijk helpt het als een er een beetje aanleg voor hebt. Net als het helpt om motorisch een beetje handig te zijn als je leert fietsen. Maar ook al ben je motorisch niet zo handig, waarschijnlijk kan je wél fietsen. Door oefenen, vallen, weer opstaan en weer verder gaan.

Zo heb je als fysiotherapeut ook geleerd om te masseren, als arts om een behandelplan te maken en als projectleider om effectief een vergadering te leiden. Dat ging echt niet van de één op de andere dag goed.

Motiveren is een vaardigheid

Met leren motiveren en enthousiasmeren gaan mensen heel anders om dan met leren fietsen.

Zo hebben mensen de neiging om te blijven herhalen wat ze al deden, ook als het niet werkt. Ze leggen nóg een keer uit waarom dit belangrijk is. Doen het nóg een keer voor. Nemen het nóg een keer over of maken wéér een afspraak die vervolgens met hetzelfde patroon verloopt. Alsof je steeds achterstevoren op je fiets blijft stappen.

Soms komt er een moment waarop ze beseffen: dit werkt niet. Mogelijk hebben ze daarbij één van de volgende gedachten:

  1. Ik kan er niets aan doen. Het lukt niet vanwege omgevingsfactoren (te weinig tijd, middelen, medewerking van de organisatie) of vanwege de ander (die wil niet of heeft weerstand).
  2. Ik kan het niet. Ik heb geen talent voor enthousiasmeren en motiveren en kan dat beter aan anderen overlaten.
  3. Ik kan nog niet in alle gevallen goed motiveren en enthousiasmeren. Daar kan ik nog het één en ander leren.

Wat ze eigenlijk tegen zichzelf zeggen is:

  1. Het probleem ligt niet bij mij, dus ik kan het niet oplossen.
  2. Dit kan ik niet.
  3. Dit kan ik nog niet zo goed.

Aan welke gedachte heb je het meest….? Welke gedachte leidt niet alleen tot de grootste kans op resultaten, maar ook tot een fijne manier van werken voor jezelf?

Ook motiveren is een vaardigheid en gewoon te leren.

De tegenstelling

Vaardigheden om anderen te motiveren maar ook de mindset om te leren en te kiezen voor leiderschap over je eigen leven zijn waanzinnig belangrijk. Nog veel belangrijker dan jaren geleden, toen jij mogelijk je opleiding volgde. Het is dan ook helemaal niet zo gek dat jij misschien vindt dat je hierin nog wat dingen kunt ontwikkelen.

Toch merk ik ook dat er ook nu in opleidingen in verhouding verrassend weinig aandacht is voor dit soort vaardigheden, voor leiderschap en voor mindset. Terwijl dit het succes van je werk én het plezier in je werk bepaalt.

Loop jij hier tegenaan?

Herken jij dat het soms lastig is om anderen te motiveren?

Mijn advies is om eens goed op te letten wat hier je gedachten en overtuigingen zijn. Wat ligt bij de ander? Wat ligt bij jou? En wat kan je hier zelf in verbeteren of trainen? Mogelijk levert je dit al veel inzicht op!

Meer weten?

Wil je meer weten over het leren motiveren van cliënten of je collega’s? Of heb je het gevoel dat je meer leiding wilt nemen over hoe je werk eruit ziet en hoe je dit inricht? En ben je op zoek naar jouw ‘hefboom’; de manier om snel en zo eenvoudig mogelijk echt dingen te veranderen? Neem dan contact op voor een telefonisch kennismakingsgesprek. In dit vrijblijvende gesprek denk ik graag met je mee én kunnen we bespreken of ik mogelijk iets voor je kan betekenen.

 

 

Marielle Tromp

Oprichter Vitale Zorgverlener | Ervaren trainer en coach in motiveren | Adviseur leefstijlprojecten binnen zorginstellingen | Spreker |

Rini Tromp - 25 mei 2018

Hallo Marielle,
Ik herkende direct het begin van bovenstaand verhaal. Hetzelfde heeft Koos meegemaakt na zijn operatie in 2007 en ook het verloop van enkele dagen er na. Ik had destijds elke dag opgeschreven wat er gebeurd was en dat heb ik altijd bewaard. Nu weer doorgelezen en herkende ook dat Koos een keer `snachts de weg kwijt was geweest. Ons was al verteld dat dit het gevolg kon zijn van de zware narcose (een delirium).
Mooi dat je er zo`n goed verhaal over hebt gemaakt.
Hartelijke groeten, Koos en Rini.

Comments are closed