10 manieren waarop ik zorg voor meer bewegen in mijn dagelijks leven

Mensen die een training volgden of die bij een lezing van mij waren weten: ik houd niet van sporten. Maar ik vind voldoende bewegen natuurlijk wel belangrijk. Hoe zorg ik zelf voor meer bewegen in mijn dagelijks leven? 

“Dat je niet van sporten houdt, is dat nu echt waar? Of is het alleen iets wat het goed doet in je lezingen en presentaties?” 

Degene die mij dit vroeg was echt nieuwsgierig. Maar wie mij beter kent weet: ik heb helaas weinig intrinsieke motivatie om te sporten. Duursporten vind ik zwaar. Competitie-sporten vind ik vervelend. En een sportschool oersaai. 

Maar dat betekent niet dat ik nooit sport of dat ik weinig beweeg. Want ik weet hoe belangrijk bewegen is. Ik heb bewegen altijd zo veel mogelijk vanuit gedrag benaderd. Ik zorg dat het in mijn dagelijks leven een heel vanzelfsprekende keuze is om regelmatig te bewegen. 

Misschien ben je nieuwsgierig hoe ik dat doe. Daarom deel ik 10 gewoontes uit mijn dagelijks leven. Niet uniek en helemaal niet ingewikkeld. Maar misschien brengt het jou weer op ideeën. 

1. Werkkamer op zolder en veel thee

Meer bewegen door regelmatig thee ophalen uit de keuken

De kans is groot dat onze werksituaties verschillen. Voor mij geldt dat ik trainingsdagen op locatie afwissel met werken vanachter een bureau. De eerste jaren huurde ik een kantoor. Later, toen we verhuisden, werkte ik vanuit het kantoor naast ons huis. Maar inmiddels heb ik mijn werplek verplaatst naar de zolder. Als ik aan het werk ga, vertrek ik met één kop thee naar mijn werkkamer – dat is alvast 2 trappen. De theepot blijft beneden. Daardoor loop ik al snel weer de trappen af richting de keuken. Op deze manier onderbreek ik als grote thee-liefhebber het zitten vanzelf en regelmatig.  

2. Sporten? Dan wel ’s ochtends!

Voor mij werkt ’s avonds sporten niet zo goed. Dat heeft – net als bij veel mensen – onder andere te maken met het fenomeen ego depletion. Dit betekent dat je wilskracht om iets te gaan doen gedurende de dag afneemt. Ik weet inmiddels van mezelf dat op ‘aan-m’n-bureau-dagen’ het einde van de ochtend voor mij een ideaal moment is om te gaan wandelen of te sporten. Ik ben dan al een paar uur aan het werk en word minder effectief. Meestal zorgt even wandelen of sporten dan ook weer voor een helder hoofd en nieuwe inzichten. 

3. Sporten? Ik maak het me zo makkelijk mogelijk!

Op het moment ben ik weer aan het experimenteren met hardlopen. Daarbij nudge ik mezelf om ook echt te gaan. Dat doe ik door ’s ochtends (op een bureau-dag natuurlijk) meteen mijn hardloopkleding aan te doen. Ik besteed geen tijd aan douchen en zo, maar ga meteen ontbijten en aan het werk. Op het moment dat ik even over iets wil nadenken (vaak eind van de ochtend) is de beslissing niet meer zo ingewikkeld en ga ik direct naar buiten. Niét gaan voelt nogal gek als ik toch al sportkleding aan heb en toch moet douchten. Wél gaan heeft bovendien een beloning,  omdat ik dan vaak een paar stappen verder ben in mijn werk. Ook voelt het voor mij ontzettend luxe om midden op de dag onder de douche te staan.

4. Wandelen – de tijd effectief gebruiken

Er zijn ook veel periodes dat ik niet aan hardlopen doe ;-). Dan probeer ik regelmatig te wandelen. Ook daarbij gebruik ik de strategie om tegen een uur of 11 naar buiten te gaan. Maar: ik vind dat wandelen veel tijd kost. Daarom probeer ik die tijd dan ‘dubbel’ te gebruiken. Soms door iets uit te denken. Maar andere keren ga ik wandelen met een podcast over een thema waar ik meer over wil weten. Het komt ook voor dat ik een training volg met e-learning, die ik onderweg kan beluisteren. En anders luister ik naar een boeksamenvatting of een luisterboek. 

5. Reizen met het OV 

Ik reis regelmatig met het OV. Naast andere overwegingen, stimuleert me dat ook om meer te bewegen. Ik ga op de fiets naar het station – toch weer 20 minuten bewogen. Of ik loop naar een bushalte – ook dat is beweging die ik anders niet zou hebben. Wat als een ‘nudge’ werkt is dat mijn man en ik samen één auto hebben. OV is dan soms gewoon de enige keuze. 

6. Bewust van nieuwe gewoontes

Toen we 8 jaar geleden verhuisden naar de wijk waar we nu wonen, besloot ik alles in de wijk op de fiets te doen. Naar school, naar een winkel of naar de bieb: we deden alles fietsend. Daardoor ontdekten we ook meteen de voordelen. Op de fiets waren er allerlei sluiproutes. De fiets kon voor de deur van school of de winkel worden geparkeerd. Kortom: het werd heel onlogisch om de auto te pakken. Veel gedoe met kinderzitjes, maar ook veel langere routes en altijd onhandig parkeren. 

Hiermee wil ik niet zeggen dat dit uniek is. Heel veel mensen fietsen. Maar wat ik wil laten zien is hoe goed het werkt om over nieuwe gewoontes na te denken, vóórdat ze zomaar ontstaan. Een nieuwe woon- of werkplek of iets wat verandert in je leven kan aanleiding zijn om andere keuzes te maken. Het werkt voor mij veel beter om één keer een doordachte beslissing te nemen (‘in deze wijk altijd op de fiets’) dan om elke dag te twijfelen (‘is het droog genoeg voor de fiets?’). 

7. Bewegen is een middel, geen doel op zich

Mijn motivatie om te gaan bewegen komt vaak niet voort uit het bewegen op zich. Er zijn andere dingen die ik heel belangrijk vindt, waar bewegen een bijdrage aan levert. Door regelmatig bewegen voel ik me bijvoorbeeld fysiek en mentaal veel fitter. Ook vind ik het belangrijk om het goede voorbeeld te geven aan mijn kinderen. Allemaal voorbeelden waarbij bewegen een middel is en geen doel op zich. Maar voor mij werkt het.

8. Weten hoeveel ik beweeg

stappenteller

Net als veel mensen draag ik een Fitbit. Deze stappenteller laat me zien hoeveel ik beweeg. Deze informatie stimuleert de meeste mensen niet om meer te bewegen, daar heb je ook motivatie voor nodig. Maar wat het wel doet, is inzicht geven. Zo word ik me bewust van bepaalde patronen. Ik zie op welke dagen ik bijvoorbeeld structureel minder beweeg. Dit geeft ruimte om hier weer slimme oplossingen voor te bedenken. 

Wat de Fitbit ook doet, is een signaal geven als ik veel heb stil gezeten. Dat betekent niet dat ik meteen ga bewegen, maar het maakt me er wel bewust van dat ik misschien al heel lang zit te typen aan een nieuw blog zonder pauze ;-).

9. Zoeken wat bij mij past

Het is je al duidelijk: competitiesporten, duursporten en de sportschool passen niet bij mij. Maar er zijn ook fysieke activiteiten die ik heel erg leuk vind. Eentje daarvan is (stijl)dansen. Vroeger heb ik dat veel en fanatiek gedaan. Een paar jaar geleden ben ik er weer mee begonnen. Voor mij gaat dit helemaal om leuk en gezellig en nauwelijks over de fysieke inspanning. Maar het zorgt ervoor dat ik toch één avond in de week flink in beweging ben. 

10. Hobby’s

Bij bewegen gaat het niet altijd om bewegen op een bepaalde intensiteit, maar ook om ‘niet stilzitten’. Hobby’s, en dan met name hobby’s waarvoor je ergens naartoe gaat, dragen daar automatisch aan bij. Zo doe ik sinds een jaar aan improvisatietheater. Dat is op een avond waarop ik anders thuis zou zijn en waarschijnlijk een groot deel zittend zou doorbrengen. Een avond improvisatietheater betekent dat ik een paar uur nauwelijks zit. Natuurlijk is dit niet de reden dat ik kies voor een hobby. Maar ik wil hier mee aangeven dat iets wat helemaal bij je interesse past misschien niet zorgt voor een verhoogde hartslag, maar wel maakt dat je minder zit. 

Beweeg ik ‘voldoende’?

Het lijkt misschien alsof ik een groot deel van mijn tijd besteed aan meer bewegen. Dat is niet zo. En heel eerlijk: als ik het aantal stappen per dag als maat voor voldoende bewegen zou nemen, dan haal ik deze richtlijn regelmatig niet. Gelukkig denk ik ook niet dat dat het belangrijkste is. 

Leefstijl is geen project, maar een proces

Een gezonde leefstijl is geen project met een SMART doel dat je zo snel mogelijk moet behalen. Het is een proces, waar het belangrijk is dat je ongeveer weet waar je heen gaat. Dagelijks neem je kleine en grote beslissingen die je de goede kant op leiden. Stapje voor stapje. 

Meer weten?

Mijn Beweegplan - een invulblad dat je helpt bij nadenken over bewegen in het dagelijks leven

Dit blog gaat over mijn eigen dagelijks leven. Je merkt: ik ben ook in mijn privé-leven bewust met gewoontes en gedrag bezig. Dat betekent niet dat alles vanzelf goed gaat, maar het maakt het wel een stuk makkelijker. 

Wil je ook eens nadenken over meer bewegen in jouw dagelijks leven? Je kunt MijnBeweegPlan (versie B) ook uitstekend voor jezelf gebruiken. Via deze link kan je hem downloaden.

Meld je aan voor de maandelijkse updates – je ontvangt vanzelf nieuwe artikelen in je mailbox.
 

dit veld niet invullen s.v.p.
Print Friendly, PDF & Email

Marielle Tromp

Oprichter Vitale Zorgverlener | Ervaren trainer en coach in motiveren | Adviseur leefstijlprojecten binnen zorginstellingen | Spreker |