9 dingen die je van Marie Kondo kunt leren over motiveren

Marie Kondo. Je kunt niet meer om haar heen. De Japanse opruimgoeroe heeft na haar succesvolle boeken sinds januari nu ook een serie op Netflix. Of je nu van haar houdt of niet, met haar klanten behaalt ze enorme resultaten. Wat kunnen we van haar leren als het gaat om motiveren? 

Drie jaar geleden kreeg ik de tip om het boekje ‘Opgeruimd’ van Marie Kondo te lezen. Ik had er niet zoveel zin in, want dat boek vertelde me vast dat ik moest gaan… tja…. opruimen. 

Pas toen een collega zei dat er allerlei hilarische stukjes in het boek te vinden waren, ging ik overstag. Ik hoefde het vooral niet serieus te nemen, fijn! Ik had hem binnen een dag uit. 

En opeens vond ik mezelf terug voor mijn kledingkast…

Nee, ik heb niet precies haar methode gevolgd. Maar er waren een aantal dingen in het boek die ik zo leuk, interessant of grappig vond dat ik het als vanzelf ging proberen. Zonder stress. En al helemaal niet omdat het moest, maar omdat ik er zin in had. 

Vanaf 1 januari is Marie Kondo een hit op Netflix. Ik vind het heerlijk dat de serie zo positief is. Het is geen serie die mensen voor schut zet. Marie gaat met iedereen respectvol en vriendelijk om. En toch zien we grote veranderingen bij haar klanten, ook al zijn die vast een beetje geregisseerd. 

Marie Kondo weet haar klanten ontzetten goed motiveren. Wat kunnen we van haar leren? 

#1  Wees vriendelijk

Marie is altijd vriendelijk. Onderweg naar de voordeur lukt het haar meestal al om iets aardigs te zeggen over het huis. Zo gauw ze binnen is, heeft ze ook direct een compliment klaar over bijvoorbeeld de sfeer. 

Als je iemand anders wilt motiveren en écht zijn of haar intrinsieke motivatie wilt aanwakkeren, dan heb je verbinding nodig. Die verbinding heb je sneller als mensen jou als vriendelijk ervaren en je misschien zelfs een compliment geeft. Mensen voelen zich gezien, wat een basisvoorwaarde is voor motiveren. 

#2  Oordeel niet, maar respecteer

150 paar sneakers? Een hele kamer vol kerstversiering of een slaapkamer vol honkbalplaatjes? Marie is geïnteresseerd, soms voorzichtig verbaasd. Maar ze oordeelt nooit. Sterker nog: ze respecteert huizen en spullen. Maar vooral respecteert ze de mensen, hun verhalen en herinneringen. Dat gaat voor mij nog een stapje verder dan niet oordelen. Ze respecteert ook wat ze misschien niet begrijpt. 

Om iemand te motiveren is het nodig dat deze persoon zich voor jou openstelt. Dat hij dingen met je gaat delen en daardoor zelf tot inzicht komt. Zo gauw jij (bewust of onbewust) gaat oordelen dan gaat iemand zich meer met jóu bezig houden dan met zijn eigen proces. Als iemand voelt dat jij hem respecteert, dan geeft dit veel ruimte om met je te delen. Ook halve gedachten of voorzichtige overwegingen. Door dit delen krijgt iemand zelf nog beter helder waarom hij iets wel of niet zou willen veranderen. 

#3  Zoek naar positieve intenties

Zóveel speelgoed dat er geen ruimte meer is om te spelen? Of een veel te klein jurkje in iemands kast? Het lijkt allemaal niet logisch. Marie Kondo beperkt zich niet tot wat ze ziet, maar ze gaat op zoek. Wat is de reden van al deze spullen? Wat zit er misschien achter? 

Ook het (ongezonde) gedrag van jouw cliënt heeft vaak een goede reden. Het levert iets op. Probeer te begrijpen wat dat is. Welke behoefte is er, waardoor iemand naar de snackbar gaat? Welk overtuigingen heeft iemand over (niet) sporten? Waarom is met de auto gaan zo belangrijk? Zo gauw je achterliggende overtuigen gaat begrijpen, heb je veel meer mogelijkheden om iemand goed te helpen. 

#4  Overtuig niet, maar stel vragen

Nooit probeert Marie iemand te overtuigen met argumenten. Wat ze wel doet, is vragen stellen. Wat betekent dit voor je? Wil je dit met je meenemen naar de toekomst? Vaak blijken deze vragen heel veel in gang te zetten voor mensen. 

Wanneer je iemand probeert te overtuigen om te veranderen dan levert dat vaak weerstand op. Terwijl als je iemand de ruimte geeft om zélf voor- en nadelen te formuleren vaak juist ruimte ontstaat. 

#5  Kies voor vertrouwen

Marie weet het zeker. Natúúrlijk gaat het ze lukken! Ze ziet het al helemaal voor voor. Dit wordt prachtig! Je ziet haar nooit aarzelen, ze heeft het volste vertrouwen in haar klanten. 

Dit vind ik een ingewikkelde. De klanten van Marie zijn klaar voor actie, anders nodig je geen cameraploeg uit in je huis. Misschien zijn jouw cliënten nog niet zo ver in hun fase van gedragsverandering. Het expliciet uitspreken van je vertrouwen kan dan ook weerstand oproepen. Toch denk ik dat het goed is dat je je bewust bent van jouw eigen overtuigingen. Durf jij te kiezen voor vertrouwen dat het uiteindelijk lukt?  

#6  Maak het probleem visueel

Marie Kondo doet iets BRILJANTS om mensen nog een beetje extra motivatie te laten ervaren. Ze laat mensen al hun kleding verzamelen en op één stapel leggen. Mensen lopen wat beschaamd met stapels kleding naar hun bed. Bijna altijd volgt er een verbijsterde blik van de bewoners. ‘Is dit allemaal van mij….? En heb ik dat allemaal nodig….?’. Met deze extra prikkel gaan ze nog gemotiveerder aan de slag. 

Wij zijn als mensen gewend om veel te praten. We benaderen veranderen vaak rationeel, terwijl we voor motivatie ook echt ons gevoel nodig hebben. Kijk of het jouw cliënt helpt om een beeld of gevoel op te roepen. 

#7  Eenvoud

Maries stappenplan is eenvoudig. Ze vertelt je precies wat je moet doen, op welk moment. Heb je alle spullen binnen een categorie verzameld? Houd het vast, voel en beslis. Houd alleen waar je blij van wordt. 

Marie is daar zelf ook best ver in gegaan. In één van haar boeken vertelt ze hoe ze haar stofzuiger weg deed, omdat deze geen ‘joy sparkte’. Daar wil ik mee zeggen dat eenvoud misschien niet altijd lukt, maar wel een richtlijn kan zijn. Hoe eenvoudig kan jij het voor of met je cliënt maken?  

#8  Zorg voor snelle successen

Marie begint met de categorie waar mensen in het algemeen het makkelijkst keuzes in kunnen maken. Dit is de categorie ‘kleding’. Hiermee oefenen haar klanten en doen ze succeservaringen op. Daarna gaan ze door naar de boeken en papieren. Ze bouwen hun zelfvertrouwen steeds verder op, totdat ze uiteindelijk in staat zijn om ook keuzes te maken bij hun spullen met emotionele waarde. 

Hier kunnen we zó veel van leren. We maken verandering vaak heel groot, zowel voor onszelf als voor anderen. Dit terwijl het heel erg belangrijk is om je ‘gevoel het te kunnen’ te vergroten. Het doet mij denken aan spelletjes op je smartphone. Hier begin je ook heel makkelijk om vertrouwen op te bouwen en zo enthousiast te raken. 

# 9  Wees beschikbaar

Marie Kondo helpt je niet fulltime. Ze gaat weg zo gauw haar klanten weten wat de bedoeling is. Maar ze komt ook weer terug! Ze is beschikbaar, ze laat haar klanten niet aan hun lot over.

Als je een cliënt wilt motiveren is jouw beschikbaarheid ook belangrijk. Je hoeft niet altijd aanwezig te zijn, maar het is wel belangrijk dat je cliënt weet dat je er voor hem bent als dat nodig is. Iemand die mee denkt, iemand om op terug te vallen. 

Marie Kondo is slim in motiveren

Dit zijn 9 dingen die je van Marie Kondo kunt leren als het gaat om motiveren. Want wat je ook van haar methode vindt, ze is echt heel slim in het motiveren van haar klanten. 

Meer weten over Marie Kondo, of haar Nederlandse collega?

Meer weten over motiveren?

Wil jij je cliënten stimuleren om meer te gaan bewegen? Ik leer je hoe je dit op een positieve manier doet.

  • Positief, omdat je uit gaat van de eigen motivatie van cliënten;
  • Positief, omdat jullie onderlinge relatie goed blijft en zelfs wordt versterkt;
  • Positief, omdat je met deze manier van werken zelf ook gemotiveerd blijft.

Je kunt dit leren met de online basistraining Positief Motiveren.

Ook geef ik diverse workshops en trainingen. Wil je meer weten? Dan kom ik graag met je in contact. Mail naar marielle@vitalezorgverlener.nl. Ik hoor graag van je!

Print Friendly, PDF & Email

Marielle Tromp

Oprichter Vitale Zorgverlener | Ervaren trainer en coach in motiveren | Adviseur leefstijlprojecten binnen zorginstellingen | Spreker |