Over harp spelen en andere effectieve veranderingen

Sinds drie jaar speel ik harp. Harp leren spelen is een proces. In dit artikel vertel ik over de succesfactoren. Ook deel ik hoe je dit kunt gebruiken bij veranderingen die jij wilt doorvoeren in je eigen leven.

Drie jaar geleden besloot ik dat ik harp wilde leren spelen. Als kind vond ik een harp al magisch, maar ik had er nog nooit één noot op gespeeld. Nu, drie jaar later, kan ik eenvoudige liedjes spelen. 

Foto harp
Foto uit het project Mens en Muziek van fotograaf Francy Vos

Ik heb veel van geleerd. Niet alleen over harp spelen, maar juist over het proces. Het is back to basics over hoe leren (voor mij) werkt, hoe je daarvoor noodzakelijke veranderingen in je leven doorvoert en hoe je daarbij gemotiveerd blijft. 

Wat maakt dat ik drie jaar later nog steeds speel én het heel leuk vind? Graag deel ik een paar succesfactoren met je, inclusief een vertaling naar andere gebieden in je dagelijks leven.  

Succesfactor 1: Geen doel maar een intentie

‘Je moet wel een doel hebben’ is iets wat ik heel vaak hoor. De veronderstelling is dat doelen behalen bijdraagt aan ons geluk. Ik verbaas me daar wel eens over. Zelfs binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg vindt iedereen het vanzelfsprekend dat cliënten doelen hebben. Het lijkt soms zelfs wel alsof er ongemak is bij zijn en bij tevreden zijn

SMART werkt niet voor iedereen

Laat ik vooropstellen: het werkt voor iedereen anders. Ik ken mensen die echt heel goed zijn in een doel stellen en dat ook behalen. Zij hameren op het SMART formuleren en zetten zich dag na dag in om dit doel te behalen. 

Maar voor mij werkt het niet zo. Ik raak niet gemotiveerd van een SMART, uitgekristalliseerd doel in de verre toekomst. Wat voor mij veel beter werkt is weten welke intentie ik heb. Dus ongeveer welke richting ik op wil en wat ik daarbij belangrijk. Vervolgens kijk ik naar wat dat betekent voor nu én voor de heel korte termijn. 

Toen ik begon met harp spelen, was mijn doel niet om in de toekomst vloeiend een bepaald ingewikkeld stuk te kunnen spelen. Ik zocht iets om actief te ontspannen. Verder vond ik het geluid van een harp erg mooi, ook zonder dat het een liedje is. En er was ook nog een motivatie om mijn kinderen te beïnvloeden in hun muzikale ontwikkeling, die er op dat moment helemaal niet was. Allemaal meer dingen die voortkomen uit de activiteit (het proces) en niet uit het doel (het resultaat).

Oefenen en kleine stapjes

Kleine stapjes

Week na week merkte ik dat het het spelen makkelijker ging. Eerst merkte ik dat ik automatisch mijn vingers goed zette. Of mijn armen hield zoals ze hoorden. Na een paar weken kon ik met meerdere vingers spelen, iets wat me eerst nog onmogelijk leek. En opeens deed ik iets met twee handen!

Natuurlijk was en is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Oefenen schiet er ook wel eens bij in. Ik zit ook wel eens mopperend voor de zoveelste keer een riedeltje te oefenen dat niet lukt. En spontaan prachtige stukken – of zelfs eenvoudige liedjes – spelen kan ik nog niet, het is best hard werken. Maar toch: wat heb ik veel geleerd in 3 jaar!

Advies

Mijn advies als jij iets wilt leren of als je iets wilt veranderen in je dagelijks leven of je dagelijks werk:

Kijk wat voor jou werkt. Houd je écht van concrete en SMART-geformuleerde doelen? Dan moet je dat natuurlijk vooral doen! Voor anderen werkt dit mogelijk beter:

  • Bepaal je intentie. Welke kant wil je ongeveer op? Wat vind je daarbij belangrijk? En wat nog meer? Wat kan dit je allemaal opleveren? 
  • Kijk wat er al is. Wat kan je al kan? Wat heb je gedaan? Wat is er al? Sta hier bij stil op een manier die bij jou past. Misschien kan je dit opschrijven of er foto’s bij zoeken.
  • En bepaal nu je eerste, kleine, concrete stap. Wat kan je bijvoorbeeld vandaag of deze week doen als kleine stap in de richting waar je heen wilt? Waarvan weet je zeker dat het je lukt? Twijfel je of het je lukt? Maak het dan nog kleiner, totdat het bijna belachelijk voor je voelt. Dan zit je goed! 

Denk niet automatisch dat een concreet doel de beste oplossing is. Onderzoek wat bij jou past. 

Succesfactor 2: Stilstaan bij successen

harpen tijdens een harpdag

Toen ik nog maar een jaar harples had, mocht ik meedoen aan een harpdag. Met zo’n 30 harpisten gingen we een dag lang samen liedjes spelen. Ik had van zo’n 10 muziekstukken de eenvoudigste partij geoefend. En van deze eenvoudigste partij speelde ik soms alleen de eerste noot van een maat. 

Als ik het nu zo typ dan denk ik: wauw! Na 1 jaar les had ik al 10 stukken geoefend, waardoor ik mee kon doen met deze dag!

Maar tijdens deze dag stond ik er eerst heel anders bij. Het begon al bij het stemmen. Voor mij was dat nog een ingewikkelde en inspannende klus, terwijl iedereen dat eventjes leek te doen. Vervolgens begonnen een paar mensen hun vingers warm te spelen, terwijl ik dacht: wááát? Is dat eventjes warm spelen? Het klonk voor mij als een volledig concert. 

Vergelijken met anderen

In het dagelijks leven vergelijken we onszelf voortdurend met anderen. Vaak komen we niet zo goed uit deze vergelijking. Er zijn altijd mensen die iets beter doen dan wij. We denken dat ze bijvoorbeeld beter zijn in hun werk, slimmer in hun grenzen bewaken, meer geld verdienen, stijlvoller hun huis inrichten, met meer doorzettingsvermogen hun buikspieroefeningen doen, enzovoort. Waardoor we het gevoel krijgen dat we het zelf niet goed doen. We vergelijken onszelf voortdurend met anderen, terwijl we daar eigenlijk niet gelukkig van worden. 

Als we iets willen veranderen of bereiken, dan vergelijken we ons ook nog eens met ons ideale toekomstige zelf, die het wél allemaal kan of voor elkaar heeft. Daarmee vergeleken komt ons huidige zelf er meestal niet zo goed vanaf. 

Advies

Mijn advies als jij iets wilt leren of als je iets wilt veranderen in je dagelijks leven of je dagelijks werk:

  • Vergelijk je niet met anderen, maar met jezelf. 
  • Vergelijk je niet met je ideale, toekomstige zelf. Maar met je echte, concrete zelf van een week, een maand of een jaar geleden.
  • Wat doe je al anders? Wat gaat er al beter? En hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen?

Sta stil bij je successen. Hierdoor ga je leren wat voor jou goed werkt. Dit zijn vaardigheden en kwaliteiten die je onmiddellijk opnieuw kunt inzetten. 

Succesfactor 3: Een passende coach

Wat voor mij echt een enorme succesfactor is, is mijn harpdocent. Ze is goed in harp spelen, maar daar gaat het mij niet om. Wat belangrijk is, is dat ze bij mij past. 

Vriendelijk is voor mij belangrijk

blije smiley

Mijn harpdocent is heel sterk in positief motiveren. Ze weet altijd dát te benoemen wat goed gaat. Misschien lijkt dat heel kunstmatig of kinderachtig. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik op deze manier het snelst kan leren. Natuurlijk kunnen er ook dingen beter. Ze geeft dan concrete tips. Daarbij onderzoekt ze ook echt hoe het voor mij werkt. Ze sluit aan bij mijn manier van denken en mijn manier van leren. Bovendien zorgt ze voor oefeningen en muziekstukjes die passen bij mijn niveau, waardoor ik gemotiveerd blijf. En tot slot is het een leuke, vriendelijke vrouw. Voor mij is dat super belangrijk.

Natuurlijk werkt ook dit voor iedereen anders. Zo spelen mijn zoons inmiddels allebei wel eens op een keyboard. Ze hebben geen les en willen dat ook niet. Ze leren zichzelf liedjes via Youtube. Dat werkt voor hen goed. 

Meer resultaat met de juiste steun

Maar zelf weet ik dat ik met de juiste steun veel meer bereik op een veel relaxtere manier.

  • Mijn harpdocent zorgt voor lol én steeds weer kleine resultaten.
  • Mijn dierbare mastermindgroep van collega-ondernemers zorgt voor steun en vertrouwen in het ondernemerschap.
  • En in de afgelopen jaren heb ik, afhankelijk van mijn vraag en het thema op dat moment, heel veel coaches gehad die mij enorm hebben geholpen.

Het durven inschakelen van steun en hulp heeft een grote invloed op mijn dagelijks leven en werken.

Misschien voelt dat tegengesteld. Aan de ene kant stel ik geen concrete doelen, maar aan de andere kant betrek ik wel mensen die mij ondersteunen om iets te veranderen of bereiken. Belangrijk is dat het hierbij voor mij gaat om dingen die mijn leven leuker en mijn werk makkelijker te maken. De coaches geven mij geen stappenplan, maar denken mee hoe het voor mij makkelijker en leuker wordt. Elk vanuit hun eigen expertise.  

Advies

Mijn advies als jij iets wilt leren of als je iets wilt veranderen in je dagelijks leven of je dagelijks werk:

  • Denk na over jouw randvoorwaarden. Wat is er voor jou nodig om het anders te gaan doen?  
  • Overweeg of het helpt om iemand anders te betrekken. Soms kan een gesprek met een goede vriend(in) enorm helpen. En soms is het fijn om bijvoorbeeld een coach in te schakelen. 
  • Stap je in een programma of schakel je een coach in? Kijk dan altijd of dit past bij jouw eigen stijl van leren en werken. 

Als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Als dat goed is, dan is er natuurlijk geen enkel probleem. Maar als je soms toch effectief iets wilt veranderen, dan kan iemand betrekken heel veel inzicht geven. 

En dan nog even over de harpdag 😉

3 checks op een rijtje

De dag met 30 harpen was ontzettend leuk. Ook met 1 noot per maat kon ik bijdragen aan iets wat als groep prachtig klonk.

Toevallig oefen ik nu, twee jaar later, weer voor een harpdag. Nog steeds de eenvoudigste partij, maar nu wel met twee handen en vrijwel alle noten.

Wat een vooruitgang! En dat dankzij een heldere intentie, veel lol, regelmatig kijken wat er al lukt en natuurlijk mijn harpdocent.

Nieuwsgierig wat coaching kan betekenen?

Wil jij wel eens weten wat een coach voor jou kan betekenen? Ik coach zorgverleners rondom de thema’s motivatie, werkplezier en werkdruk. Lees hier meer of mail mij om een telefonische kennismakingsafspraak te plannen. 

Print Friendly, PDF & Email

Marielle Tromp

Oprichter Vitale Zorgverlener | Ervaren trainer en coach in motiveren | Adviseur leefstijlprojecten binnen zorginstellingen | Spreker |