Wanneer was jij trots op jezelf?

Werkgeluk in de zorg

Positieve emoties dragen bij aan werkgeluk. Dat is ontzettend belangrijk, zeker op dit moment binnen de zorg. Het goede nieuws: werkgeluk kan je beïnvloeden. Als organisatie, maar ook als zorgverlener.  Trots op mezelf. Dat was ik, toen ik de reacties las en hoorde naar aanleiding van mijn webinar over werkgeluk voor behandelaars en therapeuten. Eén […]

Continue reading

Coachend adviseren als behandelaar

coachend adviseren

Soms ben je als behandelaar binnen een (woon)zorginstelling ontzettend goed in je vak, maar is het toch lastig om tot resultaten te komen. Naast inhoudelijk kennis en vaardigheden heb je namelijk ook kennis en vaardigheden nodig over hoe je anderen ‘mee’ kunt krijgen. Vaak lukt dat niet door adviseren. Vragen stellen is effectiever, volgens Martin […]

Continue reading

In herinnering aan Niels Schuddeboom

Niels Schuddeboom

‘De boom is gevallen’. Op 2 december 2017 overleed collega-ondernemer Niels Schuddeboom, tientallen jaren te vroeg. Hij heeft veel teweeg gebracht binnen de zorg.  In 2001 ontmoette ik Niels voor het eerst. Hij was vakantieganger, ik vrijwilliger. Mijn meest concrete herinnering aan die eerste week is een gesprek over handicaps. Niels vertelde hoe hij de […]

Continue reading

Stop met normen! En denk na over boodschappen

Stop met normen!

Stop met het communiceren over normen! Ik roep het overal. Soms is het best handig om te weten wat ‘normaal’ is of ‘zou moeten’. Maar zou er iemand zijn die daar echt door gemotiveerd raakt…? Heb je de nieuwe Beweegrichtlijnen 2017 al gezien? Waarschijnlijk las je, net als ik, eerst over een ingewikkelde rekensom van […]

Continue reading

Maak succesvolle fouten

Maak succesvolle fouten

Het klinkt als een cliché, maar van fouten leer je echt het meest… Fouten maken hoef je niet te plannen, dat gaat vanzelf ;-). Waar je wel voor kunt zorgen, is voldoende ruimte in je plannen. Timmer je plan niet volledig dicht, zorg dat je ruimte houdt voor bijsturen. Zorg er wel voor dat je […]

Continue reading

Wees je bewust van je verschillende ‘klanten’

Wees je bewust van je verschillende klanten

Herken je dat? Je plan is goed doordacht en sluit helemaal aan de wensen van jullie klanten. Maar toch leidt het niet tot successen… Het was een harde les die ik jaren geleden leerde, toen ik nog veel werkte voor gemeenten. Een plan kan geweldig aansluiten bij de interesses en mogelijkheden van een cliënt of […]

Continue reading
1 2 3 13